Vänligen starta din BankID-app och legitimera dig.
Maxtid: 30 sek.
Processar Inkassogrammen.
0 av 0 klara.
Jag intygar att de inkassoärenden jag överlämnar till Inkassogram inte är bestridna, föremål för tvist, motfordran, ingår i konkurs, rekonstruktion, likvidation eller på annat sätt är oklara. Jag är betalningsansvarig för Inkassograms kostnader och uteblivna intäkter som uppkommer i samband med avslut av ett felaktigt ärende.
Jag skall omgående hos Inkassogram registrera betalning från gäldenär som felaktigt gjorts till mig.
Jag intygar att de registeruppgifter och annan information jag lämnat till Inkassogram i samband med registrering som kund är korrekta.
Inkassogram, som inkassoföretag och tillhandahållare av inkassotjänster, har ett
ansvar mot såväl borgenären/uppdragsgivaren som mot gäldenären, det vill säga
den som skall betala en skuld. Inkassogram ställer därför som ovillkorligt krav att den
eller de användare som är anslutna till tjänsterna delar Inkassograms syn på etiska
och moraliska frågor. Vad som anses vara oetiskt eller omoraliskt är delvis subjektivt
och beror på vem som tillfrågas och hur frågan ställs.
Inledning
En förutsättning för att bedriva inkassoverksamhet är en väl utvecklad
kontrollfunktion som säkerställer att de ärenden som handläggs är korrekta – det vill
säga att de utgörs av korrekta krav som är obetalda och förfallna till betalning och att
de inte är bestridna eller föremål för tvist.
Inkassograms målsättning är att aktivt bidra till en snabbare och säkrare
inkassoverksamhet med bibehållna goda relationer mellan borgenär och gäldenär.
Genom att Inkassogram som en stor aktör har detta som ambition och målsättning,
vill företaget utveckla marknaden på ett positivt sätt.
I den händelse att användare som är ansluten till Inkassograms tjänster agerar
oetiskt eller utnyttjar tjänsten för varor eller tjänster som på annat sätt är oetiska eller
omoraliska, kommer allmänhetens förtroende för både användaren av tjänsten och
Inkassogram skadas.
För att minimera denna risk har Inkassogram fastställt följande riktlinjer som gäller för
alla anslutna användare av Inkassograms tjänster och Inkassograms partners och
återförsäljare.
Bakgrund och syfte
I syfte att aktivt motverka badwill och samtidigt möta skilda krav och förväntningar
från marknaden relaterade till Inkassograms tjänster skall Inkassogram genom
kontrollfunktioner omedelbart kunna särskilja på vad som är ”rätt och fel” och klargöra
detta för de anslutna kunder och användare av inkassograms tjänster.
Även om den vara eller tjänst som kravet avser är laglig, kan den uppfattas som
oetisk eller omoralisk. Genom dessa riktlinjer, tillsammans med
Inkassograms allmänna villkor, har företaget möjligheten att neka samarbete och
därigenom förhindra att tjänsterna används på ett sätt som står i strid med
Inkassograms värderingar, allmänna villkor och etiska regler. Inkassograms
målsättning är att de etiska reglerna skall bidra till att begränsa oseriösa
verksamheters möjlighet att driva inkorrekta inkassoärenden och, i förlängningen,
avsevärt försvåra deras verksamhet.
Exempel
Nedan ges exempel på företag som Inkassogram valt att inte samarbeta med då
Inkassogram anser att deras verksamhet är av oetisk karaktär.
Oetiska varor
Företaget X säljer pipor och andra varor som förknippas med användning av
narkotika. Även namnen på produkterna antyder att produkterna bäst lämpar sig för
användning av olagliga substanser. Trots att varorna inte är olagliga att sälja anser
Inkassogram att det är omoraliskt att samarbeta med företaget X.
Oetiska tjänster
Företaget Y erbjuder snabba finansiella tjänster, så kallade “sms-lån”. Marknaden för
denna typ av ”sms-lån” har på kort tid fått fäste i Sverige och allt fler unga sätter sig i
svåra skuldfällor mot höga räntor. Inkassogram anser att denna typ av lån, utan
kreditprövning riktad mot en ung, svag målgrupp, är direkt oetisk. Därmed avstår
Inkassogram från samarbete med företaget Y.
Inkassogram anser dock det finns en distinkt skillnad och godkänner företag:
Oetisk hemsida
Företaget Z påstår sig sälja historiska föremål. Bland deras produkter kan man finna
kommunistiska flaggor från forna Sovjet, utgåvor av Mein Kampf, Uniformer och
knivar med hakkors-symboler, ”vitmaktmusik” mm. På företagets hemsida finns
budskapet ”vi skiter i lagen” varvat med nazistiska värderingar och uttryck för dessa.
Då Z säljer nazistiska och kommunistiska budskap som historiska föremål bedriver
de ingen olaglig verksamhet. Inkassogram anser dock att budskapet på hemsidan i
dess helhet är oetiskt och väljer därmed att inte samarbeta med företaget Z.
Regler
Inkassogram åtar sig inte att driva inkassouppdrag för företag som tillhandahåller
varor och tjänster som kan anses vara:
Ej önskvärda samarbetspartners
Inkassogram samarbetar inte med, eller åtar sig inkassouppdrag för, företag som:
Uppsägning och reprimand
De användare av Inkassograms tjänster, vilka Inkassogram anser använder tjänsten i
strid med de etiska reglerna, skall i första hand sägas upp som kunder och eventuella
pågående uppdrag skall avslutas. Inkassogram kan i undantagsfall bevilja
användaren en chans till rättelse. Rutiner vid uppsägning följer av Inkassograms
allmänna villkor.
Nya användare av Inkassograms tjänster
Inkassogram tillämpar en strikt säkerhetsrutin med kontrollfunktioner för att
säkerställa att tjänsterna inte används för otillbörliga ändamål, i brottsligt syfte, eller
på annat sätt som strider mot Inkassograms vid var tid gällande allmänna villkor,
tillämpbara avtal, etiska regler eller relevant lagstiftning.
Inkassogram har utvecklat ett internt kontrollsystem som alla kunder löpande prövas
mot innan tillgång beviljas till tjänsterna. Kontrollsystemet bygger på ett antal
framtagna kriterier som varje kund vid var tid ska uppfylla. Dessa kriterier innefattar
bl.a. att djupgående information om kunden inhämtas från Inkassograms
informationspartners.
Riktlinjerna för Inkassograms kundbedömning, enligt kontrollsystemet, framgår av
Inkassograms vid var tid gällande kundbedömningskriterier.
Beslut om undantag från denna riktlinje tas av Wayas ledningsgrupp.
Uppdatering och fastställande
Dessa etiska regler skall löpande hållas uppdaterad med hänsyn till ändrade lagar,
regler samt förhållanden på marknaden och vår omvärld.
Ansvaret att uppdatera åligger Wayas VD.
Senast ändrad: 2023-03-28